به منبع مکتب سبز، علی سرزعیم در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضمن حمایت از سیاست افزایش قیمت بنزین، عنوان کرده است: این سیاستی است که رفاه نیمه بالای جامعه را تا حدی پایین می‌آورد، اما اگر این سیاست را اجرا نکنیم، فقر نیمه پایین جامعه با اسپید بیشتری پیش می‌رود.

به گفته وی، باید برای حفظ قدرت خرید یا افت کمتر قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه، به این سیاست در کوتاه‌مدت تن داد. این سیاست البته در بلندمدت آثار بیشتری به دنبال دارد که حداقلی‌ترین آن، مربوط به آلودگی هواست. ما هر زمان که با آلودگی هوا روبه‌رو می‌شویم، باید به این پرسش افکار کنیم که سرانجام چه زمانی باید این مسئله حل شود. هیچ راهی جز اینکه قیمت بنزین را بالا ببریم و بخشی از منابع آن را صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنیم، وجود ندارد. بیشتر کانتریهای دنیا که مشکل ترافیک را حل کرده‌اند، از این راه رفته‌اند.

سرزعیم افزود: این ملاحظات است که ما را به‌اسپید به این جهت سوق می‌دهد که از این سیاست دفاع کنیم. البته به این معنا نیست که وقت اجرای آن حالا بود. خیر، خیلی زودتر از اینها باید قیمت سوخت بالا می‌رفت و متاسفانه دولت دیر عمل کرد، اما باز هم امشب بهتر از فرداست.

وی در اتلهه به تاکتیک‌های مختباه اجرای این سیاست هم اشاره‌ای داشته و اتلهه داده است: اما و اگرها برای پیش از هر دمنطقهی است و اگر حالا به اما و اگر بپردازیم، یعنی اینکه ما هیچ‌گاه در ایران به هرگزحات سرمایهی نپردازیم و همین‌طور آرام آرام وضعمان بدتر شود.

این کارشناس سرمایهی درباره بازتوزیع درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین هم گفته است: این بازتوزیع مانند یارانه نقدی است. سازوکار آن هم این‌گونه است که با توجه به اینکه هر ماه پرداخت نقدی یارانه‌ها را داریم، به این گروه یاری حمایتی پرداخت خواهد شد.

0/5 ( 0 نظر )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *