به منبع خبرنگار مکتب سبز، بیژن زنگنه صبح امشب (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین امضای تفاهم‌اسمه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت، با قدردانی از بانک ملت که مانند همیشه پیشتاز همکاری در کارهای صنعت نفت است و همچنین وزارت کانتری، شرکت براسمه و بودجه و همه اشخاصی که با همت و اراده خود سعی کردند مصوبه شورای سرمایه این طرح ظرف دو شب گرفتن و ابلاغ شود، اظهار کرد: این بی‌انصافی است اگر کاری تمام می‌شود یک نفر بخواهد به اسم خود تمام کند؛ این کار همه بوده و خیلی‌ها پشت صحنه زحمت می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم از مصادیق سرمایه مقاومتی و هم در سال رونق تولید پاسخی به ندای رهبر معظم انقلاب است، افزود: همسو با اجرای این طرح، ۶ هزار و ۵۰۰ تمایلیارد تومن پول خالص در داخل کانتری قیمت می‌شود و برای انجام آن حتی یک قطعه نباید وارد کانتری شود، با اجرای آن، تقاضای خرید تجهیزات، قطعات و خدمات همگی داخلی هستند.

دربار نفت با اشاره به همکاری بانک ملت در اجرای این طرح اتلهه داد: طراحی بسیار خوبی نیز در این براسمه شده است تا مردم اذیت نشوند و کمترین رفت‌وآمد و بوروکراسی را داشته باشد، همچنین درباره نحوه بازپرداخت پول‌ها نیز براسمه‌ریزی شده است.

زنگنه با بیان اینکه انجام این طرح پیش از این امکان‌پذیر نبود، تصریح کرد: این طرح باید در همین زمان انجام می‌شد. فرق قیمت سی‌ان‌جی با یک لیتر بنزین پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ۶۰۰ تومن بود، اما هم‌حالا حداقل قیمت یک لیتر بنزین به‌صورت سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومن و حداکثر به‌صورت آزاد ۳ هزار تومن است که این فرق باز هم افزایش ‌یافته است.

به گفته وی، این طرح فقط برای خودروهای عمومی است، اما با توافقی که وزارت نفت با شرکت منطقهدارد انجام داده، راه را برای کسانی که می‌خواهند خودروهایشان را با قیمت خودشان گازسوز کنند بازکرده‌ایم.

دربار نفت با اشاره به اینکه هم‌حالا ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کانتری وجود دارد، افزود: هم‌حالا حدود ۲۰ تا ۲۲ تمایلیون مترمکعب گاز تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این جایگاه‌ها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاه‌های نو هم ایجاد می‌کنیم، ‌اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همین‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.

ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است

زنگنه با بیان اینکه راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه پاک نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ تمایلیارد دلار باید قیمت شود که چهار تا پنج سال نیز زمان می‌برد و تکی ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه‌حل مسئله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست‌وجو کرد، اتلهه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانه‌ای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سی‌ان‌جی انجام شده است.

دربار نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما سی‌ان‌جی است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکه‌های گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کانتریی در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جامع آن مستقیما در خانه‌هایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کانتریی هم نیست که به تعداد ما خودرو سی‌ان‌جی‌سوز داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه هم‌حالا به‌طور کامل به فناوری ایستگاه‌های سی‌ان‌جی دست یافته‌ایم و ایستگاه‌ها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سرتاسر کانتری وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره سی‌ان‌جی مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از سی‌ان‌جی را در کانتری بالا ببریم تا سوخت صحیح‌تر مصرف و منطقهدارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که می‌تواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت گاز را کاهش دهد.

وی با تأکید بر اینکه خودروهای عمومی همه در این طرح همانند گازرسانی روستایی برنده هستند، تصریح کرد: گازرسانی روستایی سبب قطع مصرف نفت سفید و گاز مایع از سوی مردم می‌شود و از این محل صرفه‌جویی، قیمت‌های گازرسانی بازپرداخت می‌شود.

ایجاد صدها هزار شغل با توسعه گازرسانی

دربار نفت با اشاره به اینکه با گازرسانی روستایی صدها هزار شغل در کانتری ایجاد و در هم‌حالا حدود ۱۷ هزار تمایلیارد تومن برای گازرسانی شهری و روستایی قیمت شده است، افزود: غیر از شهرها، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است و علاوه بر اینکه همه تجهیزات گازرسانی از لوله و کنتور و … گرفته تا پیمانکارها همه داخلی بوده‌اند، تمایلیون‌ها تقاضا برای خرید بخاری و لوازم گازسوز از سوی مردم از کارخانه‌های ایرانی ایجاد شده است که تمام این موارد اشتغال‌زایی بالایی را برای کانتری به همراه داشته است.

زنگنه با بیان اینکه در بحث گازرسانی مردم راضی شدند، چراکه از گاز استفاده می‌کنند و قیمت‌هایی که پرداخت می‌کردند به‌شدت به نسبت استفاده از نفت سفید پایین آمده است، گفت: دولت نیز از گازرسانی نفع برد، زیرا به جای تحویل نفت سفید یا گاز مایع به مصرف‌کننده، گاز طبیعی تحویل داده و آنها را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه با گازرسانی، تراز سرمایهی کانتری هم بهتر شده است، اتلهه داد: اگر هم‌حالا می‌توانیم گازوئیل و نفت سفید صادر کنیم به برکت کارهایی است که در گاز انجام داده‌ایم. البته پارس جنوبی نیز پشتوانه همه این کارها بود که انجام شد.

هم دولت و هم مردم سود می‌برند

دربار نفت با تأکید دوباره بر اینکه این طرح در واقع کاری سرمایهی است که دولت و مردم در آن سود می‌برند، اظهار کرد: البته این طرح سبب کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، فقط تغییر سوخت می‌دهد که سرمایهی است و برای کاهش مصرف سوخت باید همان‌طور که گفتم در کارخانه‌ها و کل خط تولید خودرو که خیلی مهم است دنبال راه‌حل بود.

زنگنه با بیان اینکه این طرح کوچولوی است که همکارانم در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌طور حتم با جدیت همان‌طور که در گذشته نیز دیده‌ام، این طرح را دنبال می‌کنند، گفت: این طرح اشتغال بالایی برای سازندگان داخلی از جمله تولیدکنندگان مخازن سی‌ان‌جی، کیت‌ها، بسته‌های تبدیل و… ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت به‌منظور بالا بردن تمایل مردم به استفاده از خودروهای گازسوز دوباره پولی پرداخت خواهد کرد و جداگانه با کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای گازسوز قرارداد خواهد داشت، افزود: این کار خیری است، امیدوارم این طرح به‌خوبی پیش رود و به اتمام برسد و شیرینی آن در ذائقه مردم بماند.

دربار نفت با بیان اینکه فرآیند گازسوز کردن خودرو باید به‌طور کامل و به زبان روشن بیان داده شود،‌ تأکید کرد: رسانه‌ها فرآیند گازسوز کردن خودروها را به‌خوبی برای مردم بیان دهند.

زنگنه تصریح کرد: وزارت نفت هم بر واحدهای تولیدکننده و تبدیل‌کننده نظارت می‌کند که به مردم اجحافی نشود و با توجه به تقاضای زیاد، قیمت‌ها تغییر نکند، البته بسیاری از سازندگان دولتی هستند و آنها هم به‌طور حتم همکاری لازم را خواهند کرد.

0/5 ( 0 نظر )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *