به منبع خبرنگار مکتب سبز، علیرضا صادق‌دایری صبح امشب (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین امضای «تفاهم‌اسمه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز» بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت در محل مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت، اعلام کرد در مجموع حدود یک تمایلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کانتری شبانه ۱۸ تمایلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با اجرای این طرح و با احتساب دوگانه‌سوز بودن آنها برآورد ما این است که در بدبینانه‌ترین حالت، حداقل ۱۰ تمایلیون لیتر از مصرف بنزین کانتری کاسته می‌شود و با احتساب قیمت ۵۰ سنت به ازای هر لیتر بنزین، در مجموع شبانه ۵ تمایلیون دلار و سالانه ۱.۸ تمایلیارد دلار صرفه‌جویی در کانتری محقوقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح منیجر مصرف سوخت در آبان‌ماه، مصرف شبانه بنزین حدود ۲۲ تمایلیون لیتر کاهش یافته است، افزود: با احتساب ۱۰ تمایلیون لیتر کاهش از محل گازسوز کردن خودروهای عمومی، این رقم در مجموع به شبانه ۳۲ تمایلیون لیتر در شب می‌رسد. یعنی با تولیدات سه پالایشگاه کوچولو تهران، دایران و اصفهان برابر است که سرمایه احداث آنها بسیار هنگفت خواهد بود.

معاون دربار نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر بازگشت سرمایه اصل و فرع تسهیلات موردنیاز این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متنوع‌سازی سبد سوخت کانتری، پتانسیل بیشتر برای صادرات و حفظ مسیر خودکفایی در حوزه سوخت در مدت زمانی طولانی، کاهش قیمت‌های حمل بار و مسافر، یاری به بهبود هوای شهرها به‌ویژه کلانشهرها را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح برشمرد.

صادق‌دایری تصریح کرد: البته مقدار مصرف این خودروها همچنان یکسان خواهد بود و تکی گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) جایگزین بنزین خواهد شد. البته باید با همکاری خودروسازان در به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌تر، کل مصرف سوخت در صنعت خودرویی را کاهش دهیم.

وی گفت: طرح گازسوز کردن خودروهای عمومی به دنبال مصوبه اخیر شورای سرمایه اجرایی شده است که در قالب این مصوبه که با پیشنهاد مشترک وزارت نفت و شرکت براسمه و بودجه نهایی شد، یک تمایلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی شامل تاکسی‌های ون، سدان، وانت‌های کم‌مصرف و پرمصرف و مسافربرهای شخصی به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:‌ در سال ۹۶ این طرح به‌صورت مشترک با شرکت براسمه و بودجه دنبال شد،‌ اما به دلیل فرق قیمت بسیار کم بنزین و سی‌ان‌جی و عدم اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در آن به نتیجه نرسید، اما با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و فرق قیمت سی‌ان‌جی با بنزین، صرفه‌ و توجیه سرمایهی پیدا کرد و افزون بر آن صرفه‌جویی لحاظ شده از محل گازسوز کردن خودروها بلافاصله پس از ثبت‌اسم در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل اثبات است.

صادق‌دایری افزود: بر پایه مصوبه شورای سرمایه، تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته به خودروهای سدان به ازای هر دستگاه، ۳۳۰ دلار، برای تاکسی ون ۵۲۰ دلار، برای وانت سبک ۴۱۰ دلار، برای وانت سنگین ۴۲۰ دلار و برای مسافربر شخصی ۲۴۵ دلار بوده و سقف تعهدهای دولت هم در بازپرداخت اصل و فرع وام ۶ هزار و ۵۰۰ تمایلیارد تومن است.

[سدان (Sedan) یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق‌دار می‌گویند که دارای سقف استوار، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌تواند دو یا چهار در داشته باشد؛ سدان متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو است.]

وی درباره نحوه اجرایی شدن این مصوبه گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از امضای قرارداد با کارگاه‌های تبدیل و کارخانه‌های خودروساز، منابع را در اختیار این شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار می‌دهد و به محض دوگانه‌سوز شدن خودروها در سیمفا، از محل درآمدهای حاصل از صادرات بنزین، اصل و فرع وام را بازپرداخت می‌کند، بنابراین مردم درگیر فرآیند پیچیده وام گرفتن و … نخواهند شد.

صادق‌دایری تاکید کرد: این مصوبه شامل خودروهای عمومی است و دارندگان این خودروها در فرآیند اجرای آن به سامانه irngv.ir مراجعه می‌کنند، خودروهای عمومی بسته به محل سکونت فرد به نزدیک‌ترین کارگاه‌های تبدیل معرفی می‌شوند؛ ظرفیت این تبدیل ماهانه ۲۰۰ هزار خودرو است که امیدواریم بتوانیم در بازه یک‌ساله یا سه ماه بیشتر این تبدیل را انجام دهیم و مردم و کانتری از منافع آن منتفع شوند.

همکاری تنگاتنگ بانک ملت با صنعت نفت

محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز در این آیین گفت: سابقه همکاری بانک ملت با وزارت نفت به ۱۰، ۱۲ سال گذشته بازمی‌گردد و بانک ملت همواره تعامل و همکاری دوجانبه و تنگاتنگی با صنعت نفت داشته است. آخرین مورد آن ستاره خلیج‌فارس بود که سبب شد کانتری از لحاظ بنزین خودکفا شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای درون‌شهری است، دوگانه‌سوز کردن خودروها را راه‌حل موثری برای افزایش کیفیت هوا عنوان کرد و گفت: کاهش آلودگی هوا، افزایش صادرات از محل کاهش مصرف بنزین و کاهش قیمت مصرف‌کننده از جمله فواید مثبت امضای این تفاهم‌اسمه است.

بیگدلی تاکید کرد: امشب بانک ملت طرح مهمی را همسو با تکتمایل زنجیره تامین در صنعت نفت در قالب تفاهم‌اسمه با شرکت پخش به امضا می‌رساند که در قالب آن حدود ۶۵ هزار تمایلیارد ریال تسهیلات برای دوگانه‌سوز کردن یک تمایلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کانتری سرمایه‌گذاری می‌شود و عواید سرمایهی، اجتماعی و زیست‌محیطی مهمی برای کانتری به همراه خواهد داشت.

دوگانه‌سوز کردن خودروها باید تحت نظارت شرکت منطقهدارد انجام شود

نیره پیشببخت، معاون باس‌جمهور و باس شرکت ملی منطقهدارد نیز در آیین امضای تفاهم‌اسمه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران و بانک ملت با تشکر از اقتله‌های وزارت نفت و شخص دربار نفت در حوزه توجه به منطقهدارد و ایرانیزه کردن منطقهدارد گفت: خوشبختانه وزارت نفت در این مسیر گام‌های موثری برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی منطقهدارد از سال ۹۴ عضو مجمع تایید صلاحیت شده که گواهی آن در ۷۰ کانتری دنیا قابل‌پذیرفتن است، افزود: با توجه به افزایش قیمت بنزین در شبهای اخیر، تغییر سیاست‌ها می‌تواند راهگشای مشکلات باشد و حرکت از بستر سوخت بنزین به سی‌ان‌جی تبعات مثبت و موثری نظیر صرفه‌جویی در قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.

پیشببخت تاکید کرد: در حوزه منطقهداردهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی از مخزن گرفته تا منطقهدارد تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، در حال همکاری با وزارت نفت هستیم و امیدواریم بتوان شرایطی را به‌وجود آورد تا کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز، تحت پوشش وزارت صمت و منطقهدارد کار تبدیل را انجام دهند و تمام خودروهایی که قرار است گازسوز شوند، عملیات تبدیل آنها در قالب منطقهدارد انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم تفاهم‌اسمه امشب گام خوبی برای برخورداری تاکسی‌های از سوخت پاک باشد و نگرانی‌های ما از بحث آلودگی هوا نیز کاهش یابد.

0/5 ( 0 نظر )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *