به منبع خبرنگار مکتب سبز، بیژن زنگنه امشب (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، درباره اینکه ماجرای بنزین نوشبی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای باس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن قصد‌گیری می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، بیان داد: دلیل مخالف این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد؛ چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور باس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.

زنگنه اتلهه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ تمایلیون خودروی سواری که در کانتری وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک تمایلیارد و ۸۰۰ تمایلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوشبی داده شود که اگر این رقم را  در ۱۵۰۰ تومن ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار تمایلیارد تومن از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.

افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید نفت میدان‌های غرب‌کارون

دربار نفت درباره میادین غرب کارون با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت از این میادین ۵ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: توسعه میادین غرب کارون متکی به منابع صندق توسعه ملی بوده که شرکت‌ها هم از آن استفاده کردند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه غرب کارون همچنان متکی به منابع صندوق توسعه ملی است، افزود: جا دارد مجموع تولید نفت در غرب کارون با افزایش گیمافت به نزدیک شبانه یک تمایلیون بشکه برسد؛ منتهی هم به فناوری و هم به منابع مالی نیاز است.

زنگنه گفت: فعلا با تمام قدرت در میدان‌های غرب کارون فعالیت می‌کنیم.

دربار نفت به این پرسش که آیا بحث طرح بانک نفت مطرح است، پاسخ داد: چنین بحثی مطرح نیست. همه بانک‌ها، بانک نفت هستند.

تمایل تولیدکنندگان داخلی برای تولید سوخت کم‌سولفور

زنگنه درباره نفت کوره کم‌سولفور که مورد نیاز کشتی‌هاست، به عرضه این فرآورده در بورس اشاره کرد و گفت: حالا قیمت نفت‌کوره کم‌سولفور حدود ۳۰ درصد از بنزین هم گرانتر است و چند برابر قیمت نفت کوره با سولفور بالاست. البته فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی اتلهه داد: البته این افزایش ابدی نیست. وقتی تولید نفت کوره کم‌سولفور در دنیا بالا برود، قیمت‌اش پایین می‌آید. به‌هرحال فرصتی است. حالا تولیدکنندگان داخلی ترجیح می‌دهند به‌جای تولید بنزین، این فرآورده را تولید کنند و به‌فروش برسانند.

0/5 ( 0 نظر )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *