به منبع مکتب سبز به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، ‌محمد رضایی گفت: تفاضل گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در مقایسه با دیگر سوخت‌های مایع امری انکارناپذیر است، اما به‌منظور تحقوقق آن رعایت چند اصل از سوی مصرف کننده ضروری است.  

وی با بیان اینکه سی‌ان‌جی، گاز طبیعی فشرده شده‌ای است که در یک مخزن تحت فشار ذخیره و سرانجام مصرف می شود، افزود: نخستین نکته‌ای که در این زمینه نگرانی‌ها را برطرف می‌کند این است که مخازنی که در خودروها تعبیه شده‌اند، تحمل فشار تا دو برابر سقف فشار ظرفیت موجود را دارند.

‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: مخازن سی‌ان‌جی در تاکسی‌ها و وانت بارها در ۲۰۰ بار پر شدن و سوخت‌گیری متوقف می‌شود، این درحالی است که مخازن منطقهدارد تا ۴۰۰ بار می توانند فشار را تحمل کنند.  

‌رضایی درباره مقاومت مخازن سی‌ان‌جی در اثر ضربه‌های ناشی از سوانح رانندگی گفت: روی این مخازن دربرابر ضربه‌ها آزمون‌های متعددی انجام شده است، به گونه‌ای که با انجام آزمون‌های مختباه موفق به گرفتن کد از مراجع رسمی می‌شوند.

‌به گفته وی، نه تکی مخازن مقابل فشاری که حین سوخت‌گیری متحمل می‌شوند، مقاوم هستند بلکه تا دو برابر ظرفیت موجود ایمنی دارند. بدین ترتیب با انجام آزمون‌های گوناگون روی مخازن سی‌ان‌جی می توان گفت این مخازن به راحتی در اختیار یک کارگاه قرار نمی‌گیرند تا پس از فرآیند تبدیل روانه بازار مصرف شوند.

‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به خطری که مراکز زیرزمینی برای این مخازن به وجود می‌آورند، تاکید کرد: متقاضیان باید به مراکز مجاز که در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کانتری به نشانی  IRNGV.IR  اشاره شده است مراجعه و ثبت اسم کنند تا مالک محصول دارای مجوز و مورد تایید وزارت صمت شوند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری برای افزایش ایمنی مخازن سی‌ان‌جی در مواقع تصادف و برخوردهای شدید پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: براساس آمار موجود ماشین‌های بنزین‌سوز حین تصادف به دلیل پربودن باک، براثر حریق و انفجار منجر به کشته شدن سرنشینان خودروی حادثه دیده می‌شوند، این درحالی است که در خودروهای سی‌ان‌جی سوز چنین اتفاقی به هیچ‌وجه رخ نمی‌دهد.

وی افزود: اگر خودروهای حامل مخازن سی‌ان‌جی شدیدترین برخورد را متحمل شوند به هیچ وجه مخازنشان منفجر نخواهند شد زیرا با توجه به مقاومتی که دارند، مقابل شدیدترین ضربه‌ها مسعیی نمی‌شوند، برای نمونه اگر ضربه‌ای که به خودرو وارد شده بسیار سهمگین باشد در بدبینانه‌ترین حالت گاز فشرده شده در مخزن به هوا می‌رود، بدون اینکه منجر به انفجار و حریق شود.

‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه در جامعه به اشتباه باوری رواج دارد مبنی بر اینکه سی‌ان‌جی یک بمب متحرک  است، بیان داد: آنچه که در جامعه رایج است غیرمنطقی است، این سوخت نه تکی ناایمن نیست بلکه از سوخت‌های مایع مثل بنزین در حمل و نقل ایمن‌تر است، منتها در این معادله باید از ماشین هایی که فاقد گواهی فنی و ایمنی سلامت هستند، ترسید.

‌به گفته رضایی، بر اساس منطقهداردهای ملی، خودروهای گازسوز باید هر ۱۲ ماه و سیستم ذخیره‌سازی آنها هر ۳۶ ماه بازرسی چشمی شوند و مخازن ذخیره‌سازی هر ۷۲ ماه آزمون هیدرواستاتیک شوند، اما اگر مخزن خودروی مورد استفاده بیش از حد پر و خالی شده باشد باید دوباره گواهی سلامت بگیرد و ضروری است خودرو در بازه های زمانی کمتر از آنچه یادشده بازرسی شود.

وی تاکید کرد: بیشتر حوادث مربوط به این سوخت حین سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه بوده است پس ضروری به نظر می رسد آگاهی کاملی نسبت به بالارفتن سطح دانش مردم در این زمینه انجام شود تا موقع سوخت‌گیری بیشترین احتیاط‌ها را داشته باشند.

‌مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل سوخت‌گیری سی‌ان‌جی گفت: به این منظور قانونی وجود دارد که در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، موقع سوخت‌گیری باید ماشین خالی از سرنشین باشد و راننده نیز از ماشین فاصله بگیرد تا اگر بنا به هر دلیلی از جمله مستهلک بودن مخزن و … اتفاقی افتاد از نابود جانی جلوگیری شود.

0/5 ( 0 نظر )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *